Olemme keränneet tähän listan usein kysytyistä kysymyksistä. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, niin ole yhteydessä toimistoomme ja selvitetään asia.
Otanko yhteyttä huoltoon vai isännöitsijään?
Huoltoyhtiö on taloyhtiön valitsema yhteistyökumppani kiinteistön teknisissä huoltoasioissa. Kun huomaat vikoja tai puutteita huoneistossasi tai yhteisissä tiloissa, ota yhteyttä huoltoon. Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät taloyhtiösi ilmoitustaululta.
Isännöitsijä on taloyhtiön toimitusjohtaja, joka huolehtii taloudesta ja hallinnosta. Kun sinulla on kysymyksiä, jotka liittyvät esim. vastikkeisiin, sopimuksiin tai taloyhtiön suunnitelmiin, ota yhteyttä isännöitsijätoimistoon.
Huoneistossani on tapahtunut vesivahinko, miten minun tulee toimia?
Pyydä huoltomies paikalle. Asiasta on hyvä ilmoittaa myös isännöitsijälle. Mikäli huoneistossa on vuotavia hanoja tai WC-istuimia, tulee niistä välittömästi ilmoittaa huoltoyhtiöön. Pienikin vesikalusteen vuoto aiheuttaa pidemmällä aikavälillä suuret kustannukset. Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät taloyhtiösi ilmoitustaululta.
Miten muuttoilmoitus tehdään?
Muuttoilmoitus tehdään huoltoyhtiöön sekä maistraattiin. Huoltoyhtiö pitää talonkirjaa ja hoitaa nimenmuutoksen rapun tauluun ja postiluukkuun. Huom! Maistraattiin tai postiin tehtävä muuttoilmoitus ei automaattisesti välity isännöitsijätoimistolle eikä huoltoyritykselle. Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät taloyhtiösi ilmoitustaululta.
Miten tilaan isännöitsijäntodistuksen?
Isännöitsijäntodistuksen voit tilata kätevästi verkkosivujemme kautta https://www.paaovi.fi/isannoitsijantodistus/ Keskimääräinen toimitusaika sähköisesti toimitettuna noin 3 arkipäivää.
Mistä saan todistuksen asumisesta, eli talonkirjanotteen?
Ota yhteyttä huoltoyhtiöösi. Huoltoyhtiö perii siitä maksun oman hinnaston mukaisesti. Huom! Talonkirjanotteen voi saada asunnossa maistraatissa kirjoilla oleva henkilö, joten muuttoilmoitus kannattaa olla tehtynä ennen talonkirjanotteen tilaamista. Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät taloyhtiösi ilmoitustaululta.
Kuka vastaa huoneistoni palovaroittimista?
Huoneiston asukas/osakas vastaa siitä, että huoneistossa on jokaisen kerroksen alkavaa 60 m2 kohti yksi toimiva palovaroitin.
Naapurini viettää meitä häiritsevää elämää, kuinka teen valituksen?
Ilmoita asiasta kirjallisesti isännöitsijälle. Vakavissa järjestyshäiriöissä soita poliisille.
Miten varaan saunavuoron?
Saunavuorot varataan yleensä huoltoyhtiöstä tai isännöintitoimistosta. Tieto käytännöstä löytyy useimmiten talon ilmoitustaululta.
Kehitysehdotuksia taloyhtiölle, isännöintitoimistolle tai huoltoyhtiölle?
Hyvät ideat ovat aina tervetulleita ja meidän kautta ne saadaan kätevästi vietyä kaikille tahoille (hallitus, isännöinti ja huolto).
Voit laittaa ideasi otsikolla ”kehitysidea” sähköpostitse osoitteeseen toimisto(a)paaovi.fi.